måndag 4 oktober 2010

Prao på Östra Herrestad Boställe

Min första prao dag började klockan 07.10 imorse.
Jag fick hjälpa Christine med att ta ut hästarna till hagen, sen gick vi och började plocka ägg.
Vi plockade bort dom som var i sönder, skalet var för trubbigt (ojämnt) och dom som var för stora och dom som var för små.
Vi sorterade även bort de bruna äggen om det var de vita som skulle packeteras och tvärtom när det var dom bruna som skulle bli packeterade.
När vi var klara med att sortera/plocka ägg ställde vi ut nya fack i det lilla huset utanför så folk skulle kunna köpa. När vi hade gjort det så gick vi in och tog frukost på en halvtimme sen hjälpte jag Christine med att ändra antalet innehål i hönornas recept på maten dom får.
Christine och Håkan blandar och fixar ihop maten tills sina höns själva, väldigt intressant att se innehållet i en hönas mat.
Efter Christine hade gjort ändringar i receptet skrev hon ut det och  sen gick vi ut och lade det i Håkans "kontor" där han fixar alla ingredienser till maten. När vi hade gjort det åkte Christine och jag till Ravlunda där dom har en gård som de håller på att renovera och ska fixa till bed & breakfast.
På gården uppe i Ravlunda har dom även 150 suggor med små grisar.
Uppe i Ravlunda tankade vi lastaren, letade efter Bengt som skulle ta tvätten till oss.
Bengt lastade upp tvätten på flaket till bilen sen begav vi oss till Ö. Herrestad igen.
Tillbaka i Ö. Herrestad fick vi göra om recptet eftersom Christine råkade ändra fel recept.
Sen tog vi middag och sen kom en kille som hette Bengt och skulle göra en energidekerlartion.
Välidgt intressant att lyssna på faktiskt, välidgt trevlig var han också.
Kvart över tre slutade min dag idag.

Vi har också pratat lite om gymnasium val idag och det var välidgt intressant.

Jag trivs jätte bra på min prao plats och det är verkligen något jag skulle kunna tänka mig att jobba med som stor.

1 kommentar:

  1. Roligt att läsa om din prao. Bra att du trivs och att det är intressant.

    SvaraRadera